Aventura mea la Anim’est s-a încheiat. Cursul lui Kōji Yamamura, unul dintre cei mai cunoscuți ilustratori japonezi independenți, a fost bifat. Am cunoscut, prin el, un alt fel de Kafka, un alt tip de animații și un alt mod de a spune povești.
Dacă anul trecut am intrat în culisele animației americane independente, prin ochii, filmele și viziunea lui Bill Plympton, anul acesta am ales din masterclass-urile organizate de Anim’est, pe cel al lui Kōji Yamamura. Și iată ce-am aflat:
Scriu despre cărți pe instagram.com/ ocarteintrofraza
DETALII BIOGRAFICE
1. La 13 ani a făcut primul său film de animație, în timpul Universității a studiat pictura și tot în această perioadă a început să se intereseze cum își poate transforma picturile în animații. S-a documentat în privința tehnicilor și a văzut cât mai multe filme.
2. Ishu Patel (indian) , Yuri Norstein (rus) și Priit Pärn (estonian) sunt cei mai importanți ilustratori care l-au influențat.
3. Folosește, ca instrumente de desen, carioci, creioane colorate, tot ce merge pe hârtie. Nu a făcut niciodată o animație 3D pe calculator. Soția lui, pictor abstract, îl ajută cu scanarea desenelor, îi spune ce nu e ok după ce termină o lucrare, este primul lui spectator și primul critic.
4. În prezent, predă cursuri la Universitatea de Arte din Tokio, participă la conferințe și competiții internaționale pe tema animației și ilustrează, anual, 1,2 cărți. Personajele din cărți sfârșesc, multe dintre ele, în scurtmetraje.
MAKING OF: Mount Head și Franz Kafka’s A Country Doctor
Pentru că multă lume i-a spus lui Yamamura că filmele lui sunt dificil de înțeles, ilustratorul a explicat, în timpul masterclass-ului, cum le-a creat (desene, muzică, voce, idei). Mt. Head și Franz Kafka’s A Country Doctor sunt două dintre cele mai cunoscute; primul a câştigat Marele Premiu la Annecy şi a fost nominalizat la Oscar în 2003, al doilea a luat Marele Premiu la Ottawa şi la Trickfilm (Stuttgart) în 2007.
Mt. Head
- „Există realitatea cu adevărat?“ – este întrebarea la care încearcă să răspundă prin acest scurtmetraj;
- scenariul a fost rescris de mai multe ori, iar stilul schimbat de-a lungul evoluării poveștii;
- muzica este improvizată; de obicei înregistrarea se face pe cadru/secvență, dar pentru Mount Head, artistul a aruncat o privire peste storyboard (scenariul desenat) și a început să cânte după cum a simțit pe moment imaginile și istorisirea, fără să se oprească.
Franz Kafka’s A Country Doctor
- a ales să ilustreze Un medic de țară, și nu altceva semnat de Kafka, deoarece consideră că esența operei lui stă în această povestire;
- pentru Yamamura, Franz Kafka nu este nici sumbru, nici deprimant, ci o sursă de umor negru; japonezul are, în altă ordine de idei, o slăbiciune pentru scriitorul ceh: „M-am născut la 40 de ani (1964) după moartea lui Kafka (1924), iar când am împlinit 40 de ani, am realizat animația Un medic de țară“, a spus el.
- ca tehnică, pentru fiecare propoziție din scenariu a realizat un cadru/secvență de film, iar ca mod de narare, s-a inspirat din „kyogen“, o artă veche de 800 de ani în Japonia, folosită azi doar în teatrul tradițional;
- cele două mici creaturi din film care-l însoțesc pe doctor reprezintă vocile din mintea lui și fiecare voce este a altui actor (pentru un personaj s-au folosit 3 voci diferite); au ca model acei „kurogo“ din kyogen, un fel de „actori de recuzită“ – nu se văd (pe scenă, trebuie să se vadă doar protagoniștii) și se ocupă în general cu partea de accesorii ori schimbări de decor (uneori se transformă și în animale);
- instabilitatea este exprimată vizual prin imagini care tremură și globi oculari care se mișcă repede, iar muzical, prin instrumente vechi (shamisen este unul dintre ele).